Bijna 60 procent van de bezoekers van Zalando shopt met een smartphone of tablet, zo blijkt uit de jaarcijfers die het bedrijf dinsdag presenteerde. Dat is een flinke toename: vorig jaar lag het aantal mobiele bezoekers nog onder de 50 procent.

Hoeveel kleding uiteindelijk ook mobiel is afgerekend, maakte de retailer niet bekend. Wel is duidelijk dat mobiel shoppen in opkomst is.

Uit cijfers van betaalleverancier Adyen blijkt dat in het vierde kwartaal van 2015 wereldwijd 34 procent van alle online transacties is gedaan met een mobiele telefoon of tablet. In het derde kwartaal was dat nog 30 procent. Hierbij neemt de smartphone het stokje over van de tablet.

Adyen schrijft de groei van het aantal mobiele betalingen vooral toe aan de opmars van Aziatische betalingsmethoden, zoals JCB, UnionPay en Alipay. Zalando profiteerde vooral van de opmars van Apple Pay. Ook de lancering van een vernieuwde app in december droeg volgens de retailer bij aan de groei van het aantal mobiele bezoekers.

Prognose ruim overtroffen

De jaarcijfers van Zalando overtroffen de eigen afgegeven prognose. De omzet steeg met 33,6 procent naar 2,96 miljard euro, dik boven de groei van 20 tot 25 procent die de retailer eerder zelf had verwacht. Vooral buiten de kernmarkten Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland was de groei sterk. De aangepaste operationele winst kwam uit op 107,5 miljoen euro.

Het actieve klantenbestand groeide met 22 procent naar bijna 18 miljoen. Klanten bestelden bovendien meer kleding: het gemiddelde aantal bestellingen per klant bereikte met 3,1 een all-time high.

Voor heel 2016 hanteert Zalando dezelfde prognose als vorig jaar. Het concern verwacht een omzetgroei in de bovenkant van de bandbreedte van 20 tot 25 procent. Dat is dus lager dan de omzetgroei over het afgelopen jaar.

Koersdaling

Voor beleggers waren de cijfers weinig verrassend. In januari meldde Zalando in voorlopige cijfers al een scherpe winstgroei over het vierde kwartaal, waarna de beurskoers flink opliep.

Dinsdag zette het aandeel een lichte daling in van 0,7 procent. Mogelijk was de sterke groei al in de koersen verwerkt en was er teleurstelling over de omzetprognose.

Lees ook

Mobiel betalen: wat is het en waarom zou je het willen?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl